Inloggen Registreren
Welkom op de coaches community van België en Nederland. Log in of registreer om de database te bezoeken.

Poll: WANNEER EEN JEUGDSPELERTJE DOOR EEN GROTE(RE) CLUB WORDT GEHAALD EN PAKWEG 2 A 3 JAAR LATER TERUG WORDT WEGGESTUURD FAALDE DAN HUN SCOUTING OF OPLEIDING?

Enquete: Wie faalt er?

Scouting
1 25%
Opleiding
3 75%
Totaal aantal stemmers: 4 ( Rob, Wim, TrWouter, Olivier )
U kunt niet aan deze enquete deelnemen omdat u niet bent ingelogd.
Meer
03 mrt 2017 08:58 - 03 mrt 2017 09:01 #459 door admin
admin heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Poll: WANNEER EEN JEUGDSPELERTJE DOOR EEN GROTE(RE) CLUB WORDT GEHAALD EN PAKWEG
Dilemma;Wanneer een jeugdspelertje door een grote(re) club wordt gehaald en pakweg 2 a 3 jaar later terug wordt weggestuurd faalde dan hun Scouting of Opleiding? (Hans Beeckman)

Verklaar jouw mening nader en verdien per reactie 3 downloadpunten.

Laatst bewerkt: 03 mrt 2017 09:01 door admin.

Please Inloggen to join the conversation.

Meer
07 mrt 2017 16:33 #460 door StBo
StBo antwoordt op het onderwerp: Poll: WANNEER EEN JEUGDSPELERTJE DOOR EEN GROTE(RE) CLUB WORDT GEHAALD EN PAKWEG
Beide

Al moet ik zeggen dat de Scouting waarschijnlijk de oorzaak van het probleem is aangezien die vaak opportunistisch te werk gaan en hun analyse vaak geen meerwaarde lijkt te hebben waar de opleiders iets aan hebben

Meer
14 apr 2017 11:37 #465 door werner demaerel
werner demaerel antwoordt op het onderwerp: Poll: WANNEER EEN JEUGDSPELERTJE DOOR EEN GROTE(RE) CLUB WORDT GEHAALD EN PAKWEG
hoi

ik denk dat het probleem veel dieper zit de grote clubs willen enkel winnen ten koste van alles, als het spelertje dan eventjes niet PRESTEERT wordt hij afgeserveerd en kan de kleine club terug het spelertje terug heropvoeden zodat hij opnieuw spelvreugde leert herontdekken ook na een nederlaag

Meer
19 aug 2017 13:29 #532 door JorenP
JorenP antwoordt op het onderwerp: Poll: WANNEER EEN JEUGDSPELERTJE DOOR EEN GROTE(RE) CLUB WORDT GEHAALD EN PAKWEG
Vrij interessante vraag/stelling, maar waar naar mijn mening geen sluitend antwoord op is.

Ik ben zelf nog actief geweest als scout in het jeugdvoetbal. Als ik nu eens kijk naar de spelers die ik heb doorgegeven, zijn er al heel wat die nu bij een 'grotere' club aan de slag zijn. Natuurlijk zijn er ook nog veel die bij dezelfde club spelen. Is elke speler die ik dan opmerk een schot in de roos? Neen, uiteraard niet, en dat besef ik ook wel.

Wat ik wel opmerk is dat veel ploegen hier in de regio alles pakken wat groot en sterk is, en met wat geluk nog tegen een bal kan trappen ook. Zo zijn er heel wat ploegen die reeds gaan scouten bij U6, U7, U8.... Hoe kan je nu van een 5 of 6 jarige al gaan voorspellen hoe goed hij binnen 3-4 jaar zal zijn. Tenzij je met een Kevin De Bruyne of dat soort toestanden te maken hebt, en dan nog...

Veel ploegen denken bij de jeugd denk ik veel te resultaatgericht. Natuurlijk zijn er bij de 7, 8 of 9 jarigen die er op basis van hun fysieke gestalte bovenuit steken. Maar het kan zijn dat die spelers 5 jaar laten gewoon meelopers zijn en op fysiek vlak gewoon tot de middelmaat behoren.

Het klinkt misschien belachelijk, maar ik vind persoonlijk dat ploegen die Interprovinciaal of Nationaal voetbal spelen bij de jeugd zouden moeten betalen voor spelers die ze bij kleinere clubs gaan halen. Dit lijkt misschien wel op een vorm van 'handel met kinderen', of hoe je het dan ook mag noemen. Maar volgens mij gaan ploegen heel wat gerichter gaan scouten als ze effectief moeten betalen voor een 9-jarige speler.

Wat versta ik dan onder betalen? Bv AA Gent gaat bij Cercle Melle een jeugdspeler gaan halen. Wel dan zou in mijn voorstel bv AA Gent 100 of 150 euro moeten betalen aan Cercle Melle. En dit zonder achterpoortjes. Gewoon het bedrag storten en daarmee uit.
Dan gaan ploegen al sneller nadenken voor ze iemand nemen. Ik denk dat dit wel een groot voordeel kan zijn voor de kleinere clubs. Zo krijgen ze toch een kleine vergoeding, voor het werk dat ze in hun spelers gestoken. Ook het feit dat ze niet zomaar meer 5-6 spelers zullen verliezen per lichting lijkt mij een pluspunt.

Een volgend punt wat mij interessant lijkt: verplicht ploegen die een jeugdspeler gaan halen om deze speler minstens 3-4 jaar aan de club te binden alvorens hem door te sturen (tenzij de speler zelf een stap terug wenst te zetten). Jeugdspelers krijgen soms gewoon de tijd niet om zich te ontwikkelen en te wennen aan de nieuwe omgeving. Sommige jonge kerels gaan hier vrij makkelijk mee om, maar andere jongetjes die iets meer verlegen zijn, zullen het in het begin moeilijk hebben in een nieuwe omgeving. Geef die jongens gewoon de tijd om te wennen en te groeien. Op dit vlak moet je ook aan de mentale kwestie denken. Jeugdspelers die bij Club Brugge, Anderlecht, AA Gent, Racing Genk,... spelen, die worden 'opgehemeld' door een groot deel van hun vrienden, klasgenoten,... Tot als ze verplicht worden een stap terug te zetten door een bepaalde club. Wees gerust, dan heb je plots een pak minder 'vrienden'.

Het begint echt tijd te worden dat alles in het jeugdvoetbal eens grondig herbekeken wordt, want er zitten nog heel wat fouten in ons Belgisch jeugdvoetbal.

In samenwerking met

Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
Trainervoetbal
Neem deel aan de verloting en maak kans op downloadpunten (deelnemen na inloggen of registreren, verloopt 31 juli) trainervoetbal.com
Trainervoetbal
Maak kans op een waardebon €25. Ga naar onze facebookpagina en deel het volgende bericht. facebook.com/trainervoetbal…twitter.com/i/web/status/9…
Trainervoetbal
GRATIS oefenvorm: Uit de dekking opeisen (opwarming) trainervoetbal.com/index.php/down…

Enquête

Aantal trainingen per week (voorbereiding)

Winkelwagen

De winkelwagen is leeg